filosoferar...

Sitter här och läser.. har mer eller mindre tagit mig igenom Personalekonomi idag och är nu inne på Kalkyler som beslutsunderlag. Är en intressant bok! Något jag speciellt la märke till i inledningen definitionen av produktivitet och effektivitet.

Produktivitet - handlar om att göra saker rätt
Effektivitet - handlar om att göra rätt saker

Det är en mycket bra förklaring till varför jag sitter här nere i biblioteket o pluggar. Hemma blir det fan íngen effektivitet alltså. "rätt" saker bör då vara plugg, men på något vänster blir det ALLITD tvätt, städning, internet eller nåt annat som tar överhanden. O just då, så är inte städning rätt.

Däremot kan ju produktivitet diskuteras. vadå göra saker rätt? göra dom rätt så att jag kan känna "jo hanna, du har läst boken!" eller "jag har inte hunnit läsa allt, men det jag har läst har jag verkligen förstått!!" What is right and what is wrong? Should i stay or should i go?? (som nån sjunger). CYKELN ELLER STYRET?!?!


Haha, effektiviteten e la inte direkt på topp nu... eftersom jag sitter här o bloggar. Men de blir la vääääl...!!!



IT'S STILL A SUNNY DAY!!! keep on smiling, people! :)


/H


Kommentarer
Postat av: saratilda

Du är redig du...själv snurrade jag på stan med lilla mamsen istället för att plugga... Vi lärde oss om sociala aspekter och att dom är viktiga att ha med i livet...hihihi

2008-11-17 @ 17:37:59
URL: http://saratilda.blogg.se/
Postat av: Maria

haha ja du jag vill lova att jag har vart mer produktiv än effektiv idag. =) Men nu e bloggen lite finare iaf.. :P måste berömma dejj för din sååå fin =) kram

2008-11-17 @ 20:35:10
URL: http://vildangel86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0